miercuri, 29 iunie 2011

ISTORIA MOTORULUI IN 2 TIMPI

29 Mai 1945 - În această zi inventatorul de culoare F.M. Jones obţine patentul pentru motorul (U.S. Bo. 2,376,968) cu combustie internă în doi timpi. Nu a fost primul care a venit cu o astfel de idee, în 1881 Dugald Clerk, un scoţian inventând ciclul în doi timpi, dar creaţia sa este cea mai apropiată de aplicaţiile recente ale acestui motor. Acest motor reuşeşte să facă ciclul termodinamic în doar două mişcări ale pistonului, deoarece admisia şi evacuarea se întâmplă simultan atât la începutul cursei pistonului, cât şi la sfârşitul ei.
Iniţial acest motor nu a fost făcut pentru a propulsa vehicule, ci pentru agregatele mecanice de aer condiţionat şi pentru drujbe. Dar industria auto nu a desconsiderat această aplicaţie şi Saab şi chiar Auto Union, strămoşul Audi, au folosit astfel de motoare pentru maşinile ieftine. Pentru noi cel mai reprezentativ automobil cu motor în doi timpi a fost Trabant-ul. Cu putere mică, dar zgomot mare, era imposibil să ratezi un Trabant după poluarea fonică şi chiar şi cea olfactivă.
Cu excepţia Trabant şi anumitor versiuni de Wartburg, producţia de automobile în doi timpi s-a încheiat la începutul anilor '80, dar pentru Est a continuat până în 1991. În prezent motoarele în doi timpi sunt folosite intens la scutere şi motorete de mici dimensiuni, datorită designului simplist şi a costurilor de rulare şi întreţinere, de asemenea, mici.

Un comentariu: